Komunikacja miejska
Dziewiątego dnia pobytu w Azji, po porannym spacerze, wizycie w pralni za 3 zł i kilku przepłyniętych długościach basenach, po południu wybraliśmy się busem do centrum, by sprawdzić jakie autobusy i skąd odjeżdżają do sąsiednich prowincji, z których najbardziej interesowała nas Ayutthaya. Busy są tanie (na ogół ฿7-12, czyli ok. 0,80 – 1,40 PLN), ale komfort jest proporcjonalny do ceny biletu. Drewniana podłoga, jazda z otwartymi drzwiami, drewniane siedzenia i wentylatory przymocowane do sufitu (zwykłe, biurkowe!) zamiast klimatyzacji. Nam to nie przeszkadzało, wręcz było swoistą atrakcją, czymś dzikim i u nas niespotykanym 🙂 Autobus czasem nawet się nie zatrzymuje, tylko delikatnie zwalnia przy przystanku, by móc z niego dosłownie wyskoczyć, po czym przyspiesza i jedzie dalej. To trzeba po prostu zobaczyć 😀
Nie ma też szans, aby jechać na gapę – po wejściu do pojazdu od razu podchodzi do nas bileter i pobiera opłatę. Zresztą, szczerze mówiąc, chyba nikt nie chciałby w Tajlandii ryzykować spotkania z policją dla kilkudziesięciu groszy 😉
Najpopularniejsze środki transportu w Bangkoku:
-
Autobusy miejskie (BRT) – najtańszy środek transportu
- pomarańczowe autobusy z klimatyzacją: ฿11-24, w zależności od dystansu (~1,25-2,80 PLN)
- nowe, żółte klimatyzowaneautobusy:฿10-12 (~1,15-1,4 PLN)
- nieklimatyzowaneautobusy: ฿8 (~0,90 PLN)
- czerwone autobusy (nieklimatyzowane):฿7 (~0,80 PLN)
- dopłata po godzinie 22:00: ฿1,5 (~0,20 PLN)
- około połowa z czerwonych autobusów jest darmowa
- bilety kupujemy w autobusie, reszta jest wydawana
- wszystkie rodzaje autobusów obsługują wszystkie trasy
Oficjalna aplikacja na smartphone’a: Android oraz iOS
Oficjalna strona BMTA (Bangkok Mass Transit Authority)
-
Metro (MRT)
- szybki i wygodny transport po mieście, najdłuższe trasy w cenie ok. ฿40 (~4,60 PLN)
- kursuje od 6:00 do 00:00
- możliwość zakupu karnetów (szczegóły na oficjalnej stronie)
- w trakcie budowy są kolejne nitki metra
Szczegóły dot. rozmieszczenia stacji i cennika na stronie MRT, w zakładce „Services”.
-
Skytrain (BTS)
- naziemna kolej aglomeracyjna uruchomiona w w grudniu 1999. Do dyspozycji pasażerów oddano dwie linie, krzyżujące się na Stiam Square. Każdy pociąg ma 126 miejsc siedzących i 735 stojących, a skład osiąga prędkość do 80 km/h, kursując ze średnią prędkością 35 km/h. Skytrain składa się z dwóch linii i kursuje średnio co 5 minut od 6:00 do 00:00:
1 Mo Chit Station – Onnut Road 17 km 2 National Stadium – Taksin Bridge 6,5 km - cena za przejazd: ฿15-52 (~1,70 – 6,00 PLN), w zależności od długości trasy
- naziemna kolej aglomeracyjna uruchomiona w w grudniu 1999. Do dyspozycji pasażerów oddano dwie linie, krzyżujące się na Stiam Square. Każdy pociąg ma 126 miejsc siedzących i 735 stojących, a skład osiąga prędkość do 80 km/h, kursując ze średnią prędkością 35 km/h. Skytrain składa się z dwóch linii i kursuje średnio co 5 minut od 6:00 do 00:00:
Szczegóły dot. rozmieszczenia stacji i cennika na stronie BTS.
-
Tuk-Tuk (motoriksza)
- szybka i komfortowa, za to cena (podobnie jak w Kambodży) zależy od naszych zdolności do targowania się. Najlepsza w upalne dni – powiew wiatru dostatecznie rekompensuje nam brak klimatyzacji.
- najłatwiej złapać w ciasnych uliczkach lub przy parkingach, wejściach do budynków lub przestrzeni publicznych (centra handlowe, parki, muzea, etc.)
Moto-Taxi
- w tak zakorkowanym mieście jak Bangkok, dużą popularnością cieszą się motorbike taxi, czyli taksówka w formie motoru, które nie dość, że są tańsze niż samochodowe taxi, to z powodzeniem omijają korki i pozwalają szybko dotrzeć do celu. Jeśli nie mamy ze sobą bagażu, może to być ciekawsza przejażdżka niż ta tuk-tukiem.
- taxi motorowerowa jest licencjonowana, a cennik jest ustalany przez rząd (każdy kierowca ma pomarańczową kamizelkę i licencję).
- pierwsze dwa kilometry:฿25
- pomiędzy 3 km a 5 km: ฿5/km
- pomiędzy 6 km a 10 km: ฿10/km
- powyżej 10 km trzeba dogadać się z kierowcą i negocjować 😉
Przykład: za 7 kilometrów zapłacimy: 25+5+5+5+10+10 = ฿60
-
Taxi
- najwygodniejsza, ale w obrębie centrum niezbyt szybka, opcja na dostanie się z punktu A do B, szczególnie jeśli podróżujemy z bagażem. (lotnisko -> hotel / hotel -> lotnisko)
- ceny dla taksówek z taksometrem mieszczą się w granicach:
Odległość ฿/kilometr Pierwszy km ฿35 2 – 12 ฿5 12 – 20 ฿5.50 20 – 40 ฿6 40 – 60 ฿6,5 60 – 80 ฿7,5 Powyżej 80 ฿8,5
Victory Monument
Pomnik Zwycięstwa, znajdujący się na środku ronda, przy głównym centrum komunikacyjnym Bangkoku powstał w czerwcu 1941 roku. Upamiętnia on zwycięstwo w wojnie francusko-tajlandzkiej (Tajlandia odzyskała część Kambodży zamieszkałą przez Tajów – ok. 1/3 terytorium, ale zapłaciła 6 mln piastrów z tytułu reparacji wojennych). Pomnik jest obeliskiem, otoczonym przez pięć postaci symbolizujących: piechotę, marynarkę, siły powietrzne, policję oraz milicję (nie chodzi o komunistyczną odmianę policji, a o milicję właściwą, która jest czymś w rodzaju ochotniczej służby wojskowej).
Przy Pomniku Zwycięstwa zlokalizowanych jest cała masa sklepów, sklepików i butików – panie będą w siódmym niebie, a panowie niech cierpliwie przeczekają te 'kilka’ chwil 😉 Gorąco, suszyło, więc chciałem kupić złocisty trunek, tu jednak nastąpiło rozczarowanie, gdyż trafiłem na okres w którym alkohole nie są dopuszczone do sprzedaży. W godzinach 00:00 – 11:00 & 14:00 – 17:00 w Tajlandii legalnie alkoholu nie kupimy, ale zawsze można iść do sklepu, w którym nie ma kasy fiskalnej, a godzina jest taka, jaką wpisuje się do zeszytu 🙂
Z centrum, spod pomnika, w stronę hotelu wyruszyliśmy pieszo, idąc bardzo okrężną drogą ponad 8 kilometrów, a po drodze przechadzaliśmy się uliczkami, w których nie planowaliśmy się znaleźć. Z jednej strony przeszklone wieżowce, z drugiej na wpół slumsy, no i ruch drogowy, gdzie „pasów” do jazdy jest tyle ile aut i motorów się zmieści obok siebie – ot, cały Bangkok.
Poniżej zdjęcie + video – ok. 15 pojazdów rusza na światłach i świetnie dają sobie radę 🙂
Następnego dnia czeka nas kolejna wycieczka – tym razem do zabytkowej Ayutthayi.